1927
hotel


Dit is de ware geest van Milaan, een uitzonderlijke ervaring van gastvrijheid en comfort. Hotel Principe di Savoia is een in het oog springend gebouw aan de Piazza della Repubblica. Het historische neo-klassieke gebouw biedt al sinds de jaren 20 van de vorige eeuw gastvrijheid aan internationale reizigers en de kosmopolitische samenleving, met service en voorzieningen van het hoogste niveau.

Historia

Al vanaf het allereerste begin, is het Hotel Principe di Savoia een klassieke contradictio in terminis - als symbool van het goede leven voor een klantenkring gericht op het bedrijfsleven, door het aanbieden van de traditionele gastvrijheid van een groot resort in een onbetwiste stedelijke omgeving, en door dezelfde gastvrijheid te verlenen aan zowel groot-industriëlen, adel als culturele iconen.

In 1927, het jaar dat de Principe haar deuren opende als het Principe e Savoia, was Milan al begonnen met het vestigen van zijn reputatie als zakencentrum van Italië.
Dus de locatie van het hotel aan het destijds onbeduidende plein genaamd Piazza Fiume, ver ten noorden van wat werd beschouwd als het hart van Milaan, was minder onlogisch dan het eerst leek. Hoewel de conservatieven onder de Milanese geloofden dat alles wat er echt toe deed in de stad zich moest bevinden tussen de Piazza del Duomo en de Piazza della Scala, maakte het feit dat het plein – net als tegenwoordig – uitkeek over de 19e-eeuwse gevel van het centraal station , het logistiek handig voor het groeiende aantal zakenlieden in die tijd.

De locatie werd weloverwogen gekozen:
• Het stond in een vrij open ruimte temidden van bomen
• Het was dicht bij het station
• Het stadscentrum was zowel eenvoudig als snel bereikbaar
• La Scala ('s werelds meest beroemde operagebouw en de belangrijkste publieke attractie van Milaan) waar Arturo Toscanini dirigeerde tot 1928, was op minder dag 10 minuten rijden afstand.

Niettemin was de nabijheid van het industriële gebied van Milaan bepalend voor het succes, want het hotel was oorspronkelijk vooral voor zakenmensen bedoeld.

Het bewijs van de beoogde doelgroep van het hotel kan worden afgeleid uit de reclame-uitingen voor de opening op 6 april 1927. Hoewel alle lokale kranten het bericht verspreiden, stond in slechts Ă©Ă©n dagblad een full-page advertentie. Deze krant was Il Sole, een zakenkrant, die nu nog steeds wordt gelezen voor de beursberichten en grondstof- en handelsprijzen. Dit besluit was vergelijkbaar met het adverteren in de huidige tijd om een hotel advertentie te plaatsen in de Wall Street Journal of in het Financieel Dagblad in plaats van in de Telegraaf of het Algemeen Dagblad.

De tekst van die eerste advertentie is ook veelzeggend. Hoewel de naam van de architect, Cesare Tenca, wordt genoemd, is vooral ruimte gewijd aan een uitgebreide lijst met kamerprijzen, wat er op wijst dat de beoogde klant iemand is die zich bezig houdt met het maken van financiële beslissingen, gebaseerd op waar krijgen voor je geld. De vermelding van “directe telefoon in elke kamer” is gericht op het aantrekken van praktische zakelijke gesprekken in plaats van privé gesprekken.
Kies categorie voor meer info
Hotelovernachting Vergaderen Congressen Trouwen