Meer informatie?
Bel 0252-714062
1903
beursgebouw


De Beurs, het meesterwerk van Berlage, staat prominent aan het Damrak, midden in het bruisende historische centrum, vlakbij de Dam, Kalverstraat, het Koninklijk Paleis en ontelbare andere bezienswaardigheden.

De Beurs van Berlage biedt met 25 zalen en 5.000 m2 een veelzijdige en bijzondere locatie voor de organisatie van uw training, vergadering, congres, evenement of feest. Voor groepen tot max. 3000 personen. Moderne faciliteiten gaan hand in hand met een bijzondere, inspirerende sfeer. De architectuur van bouwmeester Hendrik Berlage geeft elke zakelijke of feestelijke bijeenkomst in de Beurs van Berlage een nieuwe dimensie.



Historia

De Beurs van Berlage is gebouwd van 1898 - 1903 onder leiding van architect H.P. Berlage. Ze werd gebouwd als vervanging van de neoclassicistische Beurs van Zocher, die op de plek stond waar nu De Bijenkorf staat.

De ontstaansgeschiedenis van de Beurs van Berlage bestrijkt een periode van ongeveer 15 jaar. Het was een periode van meerdere prijsvragen, uitgeschreven door de Gemeente Amsterdam, waar Berlage vanaf het begin in meegestreden heeft. Zijn eerste ontwerpen pasten in de voor die tijd gangbare neostijlen. Vol van krullen en weelderige decoratie, vergelijkbaar met bijvoorbeeld het Centraal Station van Cuypers en de Stadsschouwburg.
Het uiteindelijke winnende en gerealiseerde ontwerp vormde echter een totale stijlbreuk. De reacties in de stad en in de pers logen er dan ook niet om. De algemene teneur ten aanzien van de sobere, functionele vormgeving was bepaald niet positief.

Tegenwoordig wordt het gebouw echter door velen als richtinggevend voor de 20e eeuw beschouwd, en Berlage als vader van de Nederlandse moderne architectuur. De Beurs was een inspiratiebron voor de beroemde Amsterdams School en voor architecten zoals J.P. Oud, Rietveld, Dudok en zelfs Mies van der Rohe.
De Beurs van Berlage is een echt "gesamtkunstwerk", waarbij architectuur gecombineerd wordt met schilderkunst, beeldhouwwerk en dichtkunst. Berlage werkte hierin samen met Albert Verwey, Jan Toorop, Richard Roland Holst, Lambertus Zijl, Antoon Derkinderen en Joseph Mendes da Costa.

Deze kunstenaars hadden idealistische, vooruitstrevende denkbeelden over de inrichting van de maatschappij. Hun vroege socialisme komt ook tot uiting in het ontwerp van de Beurs: tegeltableaus over de uitbuiting van de arbeiders en de emancipatie van de vrouw, en dichtregels over de beperkingen van de markt, speculatie en de zucht naar geld.
Maar boven alles komt de architectuur van Berlage: Het sobere, stoere exterieur en de massa aan bakstenen staan symbool voor de arbeiders en het volk, onder het motto "eenheid in veelheid". Volgens Berlage was één baksteen (lees: het individu) nietig, maar een gebouw (lees: de maatschappij, het volk) een macht.

U kunt zich wel voorstellen dat niet alle beurshandelaren zich konden vinden in Berlage's idealistische ontwerp.
Toen Berlage gevraagd werd naar de tegenstelling tussen de kapitalistische functie en socialistische symboliek van zijn gebouw, antwoordde hij dat hij anticipeerde op een omwenteling in de maatschappij, waarbij er een einde aan het kapitalisme en een einde aan de beurs zou komen. Zijn Beurs zou dan een volkspaleis worden, waarin kunst, economie en maatschappij tezamen zouden komen.

Nu kunnen we stellen dat Berlage's visioen is uitgekomen; In 1985 verliet de Assurantiebeurs en in 1987 de Optiebeurs als laatste financi√ęle instellingen het gebouw. Sindsdien is het gebouw een waar "Palazzo Publico" geworden. Concerten, tentoonstellingen, congressen, evenementen, lezingen en manifestaties maken nu de dienst uit.
Kies categorie voor meer info
Vergaderen Congressen Feesten Dineren

Snel kiezen